In tegenstelling tot wat zgn. dieetgoeroes zeggen hoeft u van ons niet te ontbijten als u geen honger heeft. Indien u geen honger heeft, heeft u waarschijnlijk nog voldoende energie over van het avondeten van gisteren. U moet eten als u honger heeft en u moet drinken als u dorst heeft. Geen kleine tussendoor dingetjes, nee, als u honger heeft eet u totdat u genoeg heeft. Ook wat betreft het drinken. Zit nou niet de hele dag dat flesje mee te leuren…drink als je dorst hebt en dan meteen voldoende! Trouwens, die plastic flesjes zijn super slecht om iedere keer bij te vullen. Op de onderkant van het flesje staat een cijfer. Hoe lager het cijfer, hoe ongeschikter het flesje is om bij te vullen!

Uitgangspunten voor het ontbijt

Indien je wilt afvallen start je de dag niet met een ontbijt, maar ga je eerst bewegen. Doe eerst je oefeningen om er voor te zorgen dat je spierweefsel gaat aanmaken. Dit spierweefsel gaat er voor zorgen dat je basaal metabolisme (verbranding in rust) omhoog gaat. Tevens zorgt spierweefsel voor de mogelijkheid om energie (atp) op te kunnen slaan in de mitochondrieen (energiefabriekjes). Wil je wat drinken voordat je met de oefeningen begint (of je wandeling), neem dan een glas warm water met citroensap er in. Je zult merken dat (als je gewend bent aan de zurige smaak) het een heerlijke start van de dag wordt.
Iedere dag (eventueel het weekend uitgezonderd) start je de dag op deze manier. Hierna ga je ontbijten. Dit ontbijt kan heel goed met fruit. Door bijvoorbeeld een fruitsmooty te maken krijg je voldoende fruit binnen voor een dag met de nodige vezels, vitaminen en mineralen. In deze smooty kun je naast fruit ook extra groenten, zaden en noten doen. Zeker als je vindt dat je niet lang genoeg kunt volstaan en weer snel honger krijgt, maar dan je smooty zwaarder met bovengenoemde ingredienten. Een goede blender is een fijn hulpmiddel.

groene smooty

 

Drie basisingrediënten

Een groene smoothie bestaat uit drie ingrediënten: vers fruit (of diepgevroren bessen), water en groene bladgroente. Een blender maakt hier een heerlijke zachte (‘smooth’) en zoete drank van. Het fruit domineert de smaak en geeft de smoothie zijn zoetheid. Het water maakt de smoothie lekker drinkbaar en de groene bladgroente geeft de smoothie zijn groene kleur en maakt de smoothie tot de gezondheidsboost die het is.

 

Variaties

Smoothies kun je op duizend manieren maken. Je kunt volop variëren met het fruit.
Citrusfruit maakt je smoothie fris, banaan wat meer romig en bevroren bessen lekker koud. Hou je van zuur of juist van zoet? Je kiest het fruit dat jij lekker vindt: appels, peren, mango’s, sinaasappels, citroen, bananen, kiwi’s, kakifruit, druiven, ananas, dadels… En je kunt gerust 2 of 3 soorten fruit combineren.
En hetzelfde geldt natuurlijk voor de groenten.
Spinazie maakt je smoothie lekker glad, boerenkool wat steviger van structuur en andijvie geeft een vleug van bitterheid. Maar ook paksoi, bleekselderij, sla, Chinese kool, broccoli, postelein, snijbiet of het loof van bieten zijn heerlijk in je smoothie. Of wat dacht je van kruiden als munt, peterselie of dille?
De gevorderde smoothiedrinker gebruikt soms liever kokoswater of rijstemelk of voegt nog wat superfoods aan zijn smoothie toe: gojibessen, gebroken lijnzaad, gepeld hennepzaad, chiazaadjes, gember of spirulina. De variaties zijn schier eindeloos.

Goede redenen

1. Energie voor een vitale start
Het fruit in je smoothie geeft je energie! Fruit zit boordevol gezonde koolhydraten. Wie de dag start met een groene smoothie met royaal fruit daarin, zal na verloop van tijd merken geen koffie meer nodig te hebben om de dag te beginnen. Je kunt je smoothie zo energiek maken als je zelf wilt door de hoeveelheid fruit fors op te voeren. En nee, voor deze suikers hoef je niet bang te zijn!
2. Water voor optimaal functioneren
Je goedgevulde smoothie is snel 1 liter. Mijn eigen ochtendsmoothie is zelfs 1,5 liter. Dat is veel vocht. En als er iets is waar ons lichaam ’s ochtends naar smacht, dan is het water. Tijdens de nacht heb je veel vocht verloren. Alleen een goed gehydrateerd lichaam kan optimaal functioneren. Wie te weinig drinkt, zal zich moe en lusteloos voelen.
3. Eiwitten voor herstelwerkzaamheden
De groene bladgroente in je smoothie zit boordevol aminozuren. En aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Elke cel van ons lichaam is opgebouwd uit eiwitten, dus je begrijp waarom het belangrijk is om ruimschoots voldoende aminozuren binnen te krijgen. Voor herstel van beschadigde cellen, voor de opbouw van je spieren, voor het onderhoud van alle organen. Met je groene smoothie breng je dagelijks de bevoorrading van deze essentiële bouwstoffen op orde.
4. Calcium voor sterke botten
Diezelfde bladgroente is bijzonder rijk aan calcium en tientallen andere mineralen en sporenelementen. Calcium is belangrijk voor gezonde botten en tanden, maar ook om de verzuring van ons lichaam op te heffen. Niet melk en kaas, maar groene bladgroente is de beste bron voor deze calcium!
5. Vezels voor gezonde darmen
Groente en fruit zitten allebei boordevol oplosbare vezels. Vezels zijn essentieel voor je darmen. De bacteriën die onze voedingstoffen helpen opnemen, hebben vezels nodig om op te leven. Bovendien prikkelen deze oplosbare vezels op een vriendelijke manier de darmwand, zodat die actief blijft. Vezels nemen afvalstoffen op en nemen die mee naar buiten. En niet te vergeten: vezels houden je bloedsuikerspiegel in balans en dat is goed nieuws voor diabetici! En wat dacht je hiervan: vezelrijk eten helpt kanker voorkomen.
6. Vitaminen in overvloed
Je smoothie is een absolute boost van vitaminen (vooral A en C), antioxidanten en honderden andere fytonutriënten. Wie dagelijks ontbijt of luncht met een groene smoothie zal geen potjes met multivitaminen meer nodig hebben. Het verse fruit en de rauwe groente bieden je lichaam al deze stoffen in precies de juiste verhoudingen. Voor veel van deze vitaminen zul je met één royale smoothie je dagelijks aanbevolen hoeveelheid al binnen hebben. Maar waarom zou je het daarbij laten?
7. Ontgiften voor een schoon lichaam
Groente en fruit werken ontgiftend. Wij leven in een sterk vervuilde wereld en komen dagelijks in aanraking met gifstoffen (via lucht, water, voeding, kleding). Het is belangrijk om die aanraking zo laag mogelijk te houden, maar helemaal voorkomen kunnen we dat niet. Daarom is het belangrijk om ontgiftende voeding te eten. De groene smoothie is een dagelijkse grote schoonmaak!
8. Schone aderen en een jonge huid
Fruit verjongt je aderen en je huid. Je huid verraadt de gezondheid van je aderen. Beiden worden verjongd en hersteld door de consumptie van fruit. Daarom zul je van binnen en van buiten schoner worden! De risico’s op hart- en vaatziekten nemen fors af en intussen gaat je huid zichtbaar stralen. Wat een prachtige combinatie!
8. Het geheim van gestold zonlicht
Groene bladgroente dankt zijn groene kleur aan chlorofyl, het bladgroen dat de plant helpt bij de fotosynthese. Chlorofyl is de krachtcentrale van de plant en in ons lijf heeft ditzelfde stofje een geweldig sterke werking. Het verhoogt de zuurstofopname, vergroot de energie en werkt sterk ontstekingsremmend. Daarmee verkleint chlorofyl je kans op heel veel ernstige ziektes substantieel. Chlorofyl is, zou je enigszins poëtisch kunnen zeggen, ‘gestold zonlicht’. Wie wil dat niet?
9. Energiek en slank door snelle stofwisseling
Groente en fruit versnellen je stofwisseling. Het gaat sneller door je spijsverteringskanaal dan de dierlijke voeding. Dat betekent dat je je minder opgeblazen zult voelen. Maar het betekent vooral dat je meer energie gaat verbranden en dat is vooral goed nieuws als je wilt afvallen. Want door royaal groente en fruit te gaan eten, zul je het overtollige vet dat je bij je draagt langzaam (en soms zelfs heel snel) verliezen. Veel diëtisten bevelen daarom ook de groene smoothie aan – en gelijk hebben ze!
10. Het is gewoon heel erg lekker!
Een groene smoothie is een feestje! Het kan allemaal nog zo goed voor je zijn, maar als het niet lekker is, zul je het niet volhouden. Een groene smoothie is een traktatie die je helemaal op maat kunt maken.

 

Hoe gebruik je een blender?

 

En als je nou geen fruit lust..?

 

Als je geen fruit lust dan moet je toch eens goed nadenken waarom dat dat is. ‘Lusten’ is een vaag begrip. Heb je er geen zin in, of vind je het lastig. Ben je opgegroeid zonder fruit te eten, dan heb je het niet leren eten. Smaken leer je waarderen door het te proberen en even vol te houden. Onvolwassen geesten kunnen zeggen dat ze iets niet lusten, je weet nu wel beter! Fruit is essentieel om gezond te worden en te blijven. Het is dus de keuze, je blijft gezond, of je wordt ziek… 

soms heb je wel eens van die dagen dat je geen zin hebt in fruit en je verlangt naar die oude bekende boterham. Dat was lekker makkelijk. Brood eten doe je alleen in het weekend, of in ieder geval 2 keer per week. Eet je brood dan betekent dit dat je 1x brood minder eet. Brood is echt niet gezond. Speltbrood of koolhydraatarm brood is minder slecht, maar blijft niet gezond. Als je geen zin hebt in fruit en je wilt eten, bak dan een eitje of kook er een. Rijstwafels kunnen ook uitkomst bieden, maar zijn niet het gezondste alternatief.